maandag 16 februari 2015

9 februari 2015



De jongen in de gestreepte pyjama van John Boyne
Het is 1943. De 9 jaar jonge Bruno verhuist met zijn ouders en zus vanuit het steedse Berlijn naar het plattelandse Oudwis (de naam die hij in al zijn onschuld aan Auschwitz geeft). Zijn drie beste vrienden voor het leven heeft hij noodgedwongen moeten achterlaten, omdat zijn vader als nieuwbenoemde kampcommandant na een bezoek van de Führer – door Bruno steevast de Furie genoemd – daar een belangrijke opdracht krijgt. Dat vindt Bruno maar niks – hoe zou je zelf zijn – en aanvankelijk haat hij dan ook het nieuwe huis, dat maar drie in plaats van vijf verdiepingen telt en dat helemaal afgelegen ligt van de bewoonde wereld. Vanuit zijn slaapkamervenster heeft hij wel zicht op de mensen die aan de andere kant van een hoge afrastering in gestreepte pyjama’s rondlopen. Als hij zijn vader vraagt wie die mensen zijn, krijgt hij als antwoord: “Die mensen… nou, dat zijn helemaal geen mensen, Bruno. Tenminste, niet wat wij daaronder verstaan.”
Binnenshuis is de sfeer niet erg aangenaam met puberzus Gretel die een lastpak eerste klas is, vader die geen tegenspraak duldt en zijn werkkamer strikt afgesloten houdt, en moeder die heimelijk aanpapt met de onuitstaanbare en agressieve luitenant Kottler.
Als Bruno op ontdekkingsreis gaat langs de hoge prikkeldraadafsluiting komt hij de joodse jongen Shmuel tegen, met wie hij bevriend raakt. Elke dag ontmoeten ze elkaar bij de draad, elk aan een kant ervan, en vertellen elkaar over het leven aan hun kant van het hek. Als de vader van Shmuel plots verdwijnt, vraagt hij Bruno om hem te helpen zoeken. Bruno vindt dat hij zijn vriend niet in de steek kan laten, trekt een gestreepte pyjama aan, kruipt onder het hek door en samen gaan ze op zoek.

Dit prangende concentratiekampverhaal wordt verteld vanuit het kinderperspectief van Bruno. Bruno wil vriendschap sluiten en op ontdekkingsreis gaan, zoals de meeste negenjarige jongens doen. Maar de lezer weet wel beter. De schrijver maakt handig gebruik van de voorkennis van de lezer en van de onwetendheid van Bruno, en plaatst zo Auschwitz in een verrassende context.
Leesgegroet was unaniem lovend over dit boek. We werden geraakt door de kinderlijke onschuld/onwetendheid van Bruno en Shmuel, die weinig of geen besef hebben van de luguberheid van de plek waar ze zich bevinden en van wat daar gebeurt, en die ook geen onderscheid maken tussen jood en niet-jood. Op die manier wordt de absolute waanzin en de misdadigheid van de nazi’s extra in de verf gezet. Het geeft het boek ook extra spankracht en een grote meerwaarde. De vlot leesbare stijl en eenvoudige bewoordingen van Boyne maken dit boek bovendien zeer leesbaar, soms bijna te gemakkelijk voor dit zware onderwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten