woensdag 24 juni 2015

17 juni 2015

Narziss en Goldmund van Hermann Hesse.
Duitsland in de middeleeuwen. De achttienjarige Goldmund is zonder zijn moeder opgegroeid en zijn vader dropt hem in het klooster Mariabronn voor een opleiding tot monnik. Daar raakt hij bevriend met de novice Narziss. Door diens toedoen ontdekt Goldmund de drang naar vrijheid in zichzelf en ook het verdrongen beeld van zijn moeder.
Hij zegt het ascetische kloosterleven vaarwel en trekt voor jaren zwervend door het land, van dorp naar dorp, van vrouw naar vrouw (op zoek naar de oermoeder) en ontdekt zijn kunstenaarskwaliteiten door bij een beeldhouwer in de leer te gaan. Maar nog is zijn hang naar avontuur niet gestild en dus trekt hij weer rusteloos verder. De pest, de gevangenis, een moord, de redding van een wisse dood, en uiteindelijk ziekte en ouderdom brengen hem terug naar het klooster en naar zijn oude vriend Narziss.
Het verhaal wordt op smakelijke wijze verteld, maar soms is het wat uitgesponnen en langdradig. Ook het vrij barokke Duitse proza doet wat oubollig aan, de taal klinkt af en toe ouderwets. Maar de tegenstelling tussen lichaam en geest, tussen de onverdroten zinnelijkheid en de pure ascese, die in bloemrijke zinnen en in de levens van de twee hoofdpersonages uit de doeken wordt gedaan, spreekt aan. Narziss leeft voor wetenschap, studie en gebed, en leidt een zeer ingetogen, saai leven. Goldmund is de vrijbuiter, de kunstenaar, de hippie avant la lettre, de gevoelsmens die zich verliest in hartstocht en in kunst. Hesse is erin geslaagd die ogenschijnlijke uitersten in een hechte vriendschap vorm te geven, en dat levert fraaie literatuur op. Niet verwonderlijk dat dit boek een cultroman was voor de hippies in de jaren 60.

Zelf was ik niet aanwezig op de leesbijeenkomst, maar volgens Luc waren de lezers die Hesse hebben uitgelezen, positief tot enthousiast, en vonden ze het verhaal stijlvol, gedreven en rijk aan inhoud.

Na een deugddoend verlof komen we terug samen op woensdag 16 september met stapels aanraders en hints, zodat we makkelijk een nieuw leesclubjaar kunnen vullen. Zouden we een Streuvels aandurven, of een Timmermans (Adriaan Brouwer)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten