Sabahattin Ali Madonna
met bontjas
Een wegens bezuinigingen ontslagen
schrijver gaat als klerk aan de slag in een houtfabriek, waar hij terechtkomt
naast de oude Turkse mijnheer Raif, vertaler Duits. Omdat Raif wat
teruggetrokken en ziekelijk is, zoekt de schrijver hem thuis op. Daar krijgt
hij een schriftje te lezen waarin Raif zijn jonge leven neerpende.
Centraal in dat binnenverhaal staat de
ontdekking door Raif van een zelfportret van een vrouw in een bontjas in een
museum in Berlijn. Hij gaat er elke dag naar kijken, en op een dag spreekt de
kunstenares hem aan. Waarop ze een niet-alledaagse romance beginnen.
In lange gesprekken wordt duidelijk dat
ze niet echt beantwoorden aan de man/vrouw-rolpatronen, wat in het oude Turkije
niet erg gewoon was. Het wijst op een allerminst verdoken kritiek op de
toestand in het land, niet alleen toen, maar zeker ook in het huidige
Erdogan-Turkije.
Soms wat traag en donker, maar toch een
heerlijke leeservaring.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten