Hebt u einderelatie-ervaring met het
totaal verliezen van de trappers en zoekt u herkenning, of wilt u gewoon weten
in wat voor een hel je leven dan kan terechtkomen, dan is hier een aanrader
eerste klas:
Dagen van Verlating
van Elena Ferrante.
In een van de eerste boeken van de
bekende onbekende Italiaanse hype-auteur wordt de achtendertigjarige Olga
verlaten door haar man Mario en ingeruild voor een jongere vrouw, waardoor Olga
van de ene op de andere dag in een onhoudbare neerwaartse spiraal verzeilt. Ze
kan werkelijk nergens heen en moet het nu alleen zien te rooien met haar jonge
kinderen Gianni en Ilaria en de hond Otto.
Al snel verliest ze al haar kracht en
energie, evenals het vertrouwen in zichzelf en in het leven, en zo blijft ze
achter als een klein hoopje afhankelijkheid, ellende en zwakte. Ze doet zelfs
een beroep op haar dochtertje om haar bij de les te houden en zich niet te
verliezen in een niemandsland tussen de kille werkelijkheid van eindeloos
verdriet en haar dromen over een geïdealiseerd verleden.
Olga is wanhopig, lijdt en weet van
geen hout pijlen te maken. Dat is echt wel letterlijk te nemen, want heel het
boek door wentelt ze zich in een bodemloze put, ze gaat dwars door een kanjer
van een rouwproces, waarbij ze alle fasen van die rouw doormaakt: ontkenning,
woede, vernedering, verdriet, wraak en ten slotte aanvaarding. Pas helemaal op
het einde staat ze recht en kan ze weer vechten voor haar bestaan omdat ze
geleerd heeft “wat zinledigheid inhoudt en wat er gebeurt als het je lukt om
weer boven te komen”.
Leesgegroet wijdde een vrij lange
bespreking aan deze roman, met erkenning voor de auteur (hier en daar ook met
herkenning) die het totale rouwproces van een imploderend leven tot op het bot
heeft uitgediept. Bovendien is het ook nog eens krachtig beschreven met de pen
van de verlaten vrouw.
Door te schrijven probeert Olga haar
eindeloos verdriet te verwerken, hoewel ze niet meteen slaagt in dat opzet. Elena
Farrante anders wel, zo goed zelfs dat je de indruk krijgt dat ze zelf helemaal
door die put is gegaan. De taal is direct en onverbloemd en is daarom uitermate
geschikt om Olga’s frustratie en woede weer te geven.
Doordat haast het hele boek is gewijd
aan Olga’s verlies van de pedalen, kregen sommige lezers de aanvechting om haar
een schop onder de kont te geven en haar te wijzen op haar
verantwoordelijkheid voor de twee kinderen. Dat is natuurlijk een makkelijke
reflex voor een lezer die per definitie een buitenstaander is. Anders is het
als je zelf zo’n proces doorworstelt. Daarom is Dagen van verlating een
eyeopener voor wie dit nog niet meemaakte, en een steun voor
ervaringsdeskundigen.
Ik vond dit boek, net als haar ander vroeger boek, 'het verloren kind' stukken sterker dan haar napolitaanse trilogie (waarin ze een aantal elementen recycleert).
BeantwoordenVerwijderenLuc
BeantwoordenVerwijderenLeuk je terug te ontmoeten via deze weg.
Jo