donderdag 3 mei 2012

Mooie woorden (1)


In 2004 verkozen de luisteraars van Radio 1 ‘goesting’ tot mooiste woord van onze taal. Andere kandidaten waren geroezemoes, reutemeteut, oelewapper enzovoort. In Nederland was ‘liefde’ het mooiste woord. Als mooiste Vlaamse plaatsnaam won ‘Schellebelle’ het van ‘Sint-Job-in-‘t Goor’.

Niet alleen in het Nederlands en het Vlaams zijn er mooie, prachtige, heerlijke en oorstrelende woorden, ook in het dialect, en zeker het dialect van onze streek, het zuidwesten van Oost-Vlaanderen, bestaan er talloze schone streekeigen woorden, die de tand des tijds al of niet hebben doorstaan.

Andere streken mogen dan prat gaan op welluidende woorden als ollemolle, eubrus, gezjost en jeirbees, wij hebben een tournevies, ne rietsekoter en ne lochtink vol mee groensels. En was daar ook niet de ongeëvenaarde, onvolprezen uitdrukking: ‘Metie, doe ’t ekkie toe, ’t virkie è doir’?

Daarom deze rubriek met een wekelijkse keur aan zuidwestoostvlaamse bestofte, nog springlevende of toch al vergane gloriën, onder de vorm van mooie woorden. U mag twee keer raden naar de juiste betekenis, en uiteraard ook zelf voorstellen doen.

Deze week: rietsekoter = ?

8 opmerkingen:

  1. ik tip op een soort duif van bij de duivemelker (zo op t'eerste gezicht)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voor mij lijkt het erg op 'rietsekouter' = de schommel, vroeger bij ons thuis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Roel Naessens4 mei 2012 om 17:21

    rietse= schommel, maar wat die koter er bij komt doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meen je dat, Luc ? Ik vind jouw vondst wel grappig.
    Volgens mij is het een hobbelpaard. Een rietse is een schommel, en die koter is denk ik een peuter.
    Hilde Vdc

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zeiden vroeger : 'de wiepe' ... maar 't is natuurlijk de schommel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. volgens mij is het een meerkoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb er destijds ûûûren opgezeten..... een schommel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. myriam verlinden7 mei 2012 om 17:36

    Wij hebben een rietsekoter in de tuin.....een schommel

    BeantwoordenVerwijderen