dinsdag 27 november 2012

Mooie zinnen (1)

Beginzinnen zijn zinnen die je in het verhaal (moeten) trekken, die je enthousiasmeren, overhalen of overtuigen. Soms doen ze dat, soms niet. Soms doen ze het goed, soms niet. Als ze het goed doen, doen ze het onweerstaanbaar, vol overgave en trefzeker. Vaak is wat volgt dan ook de moeite van het lezen waard, al is dat geen garantie. Bij het zoeken naar een goed boek, is het lezen van de eerste zin dan ook vaak een goede hulp.

Mooie zinnen, een nieuwe rubriek met overtuigende, raadselachtige, intrigerende en/of mooie woorden. Hier gaan we:

Zodra ik hem zag, wist ik dat Léopold Wiesbeck de mijne zou worden. Ik was elf jaar, hij vijfentwintig. (Het strand van Oostende, Jacqueline Harpman)

2 opmerkingen:

  1. Hoewel het hier geen openingszin betreft moest ik spontaan denken aan deze zin uit "Celibaat" van Walschap: "Het eerste dat hij kocht was een auto en het eerste dat hij overreed een kind."

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Op een heldere voorjaarsavond stelde mijn vrouw Anne mij voor om overspel met haar te plegen."
    Dit is de openingszin van "Celeste" van Adri van Beelen (http://www.mijnleescadeau.nl/boeken/c/celeste-adri-van-beelen.php). Een openingszin die mij(n nieuwsgierigheid) alvast overtuigde om het boek te lezen.

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen