maandag 1 juli 2013

Poëtegem (18)



Ouderiteit (Gerda Dendooven – uit Ik heb het tegen jou)

Moeder en dochter.
Huiskamersfeer. Dochter staat te wachten op de moeder. Moeder komt binnen. Ze is helemaal opgetut.

M : Wat denk je ?
D : Ga jij dat aandoen ?
M : Wat is daar mis mee ?
D : Maar ma! Voor het oudercontact!
M : En dan… ik moet toch niet ‘chiquechique’ zijn.
D : Je lijkt wel een volière.
M : Ik zie dat graag.
D : Nee, echt waar. Ik wil niet dat ze jou zo zien. Ik schaam mij dood. Ik ben wel je dochter, ja…
M : Bon, dan zal ik die groene aandoen.
D : En die kraag mag niet omhoog. Dat is snob. En trouwens, die rok past er niet meer bij.
M : A ja ? Dan zal ik mijn roze aandoen.
D : Jekkes nee. Niet dié rok! Die bruine!
M : Bruin of roze, wat maakt het uit…
D : Voor jou misschien niets, maar voor mij alles. We gaan wel naar mijn school en mijn klas en iedereen zal er zijn en ik zal mij weer keihard generen.
M : Tja, ik vind hem anders wel jong en koket.
D : Awel, ik niet. Te veel ‘foor’gehalte. Ik hoor ze het al zeggen. Is dat uw ma daar… die papagaai daar …
M : Oké, oké, ‘t is al goed. Die bruine dan. Nog iets … ?
D : Je gaat toch nog je benen epileren, ma ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten