donderdag 19 december 2013

Leestips (39)

In Bert Wagendorps Ventoux vormen Bart, Peter, David, Joost, André en Laura een hechte vriendengroep uit het Nederlandse Zutphen. De jongens zijn allemaal wel eens verliefd geweest op de mooie Laura, maar zij heeft een speciale band met Peter, die dichter is. Na hun eindexamen willen Bart en Joost de Mont Ventoux beklimmen met de fiets. De rest sluit aan en op de valreep wil ook Peter mee de berg op, zonder enige voorbereiding. Tijdens de afdaling verongelukt Peter en dat zorgt voor een dramatische wending in de vriendschap van de zes.
Dertig jaar later is Laura in Avignon en nodigt ze de vrienden opnieuw uit. De vier willen dan opnieuw de Ventoux beklimmen, niet alleen uit liefde voor de fiets en de Ventoux, maar gaandeweg wordt duidelijk dat het verlies van Peter nog verwerkt moet worden. De ontmoeting heeft een louterende werking. Eindelijk kunnen ze het verleden afsluiten.
Je moet niet noodzakelijk een fietsliefhebber zijn of de Ventoux beklommen hebben om te kunnen genieten van dit boek. Veel meer dan over fietsen gaat het over vriendschap en hoe het die vergaat als er onverwachte dingen gebeuren. In een plezante stijl, die we kennen van zijn columns, evoceert Wagendorp de breekbaarheid van het leven.

1 opmerking:

  1. Dit boek leek me wel wat en toen ik twintig bladzijden ver was bleek het inderdaad helemaal mijn ding.
    Ik vind dat het - zeker in het begin - wat de sfeer van de film "The Perks of being a wallflower" uitademt.
    Vlot geschreven en vlot leesbaar. Ik heb er niet lang over gedaan en dat is bij mij een teken dat het me aanspreekt.

    Achterin las ik dat de schrijver is benaderd om een filmscenario af te leveren en gaandeweg heeft vastgesteld dat er ook een boek in zat. (Wim Opbrouck zou trouwens een van de hoofdrollen op zich nemen). Het bijproduct (boek) is alvast een schot in de roos. Ik betwijfel nu al of ik de film even sterk zal (kunnen) vinden of het boek.

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen