donderdag 16 januari 2014

Leestips (42)

De lijst van al mijn wensen van Grégoire Delacourt.
Jocelyne is getrouwd met Jocelyn en heeft een fourniturenwinkeltje in Arras. De ideale maten heeft ze niet en haar leven is al helemaal niet hoe ze het zich ooit heeft gedroomd, maar toch is ze tevreden met wat ze heeft: haar gezin, haar winkeltje en haar blog over handwerken waarmee ze dagelijks vele vrouwen een hart onder de riem steekt.
Op een dag wint Jocelyne 18 miljoen euro op de lotto, een smak geld die haar leven kan veranderen. Maar wat te doen met zoveel geld? Ze besluit om er met niemand over te praten, zelfs niet met haar man, en maakt dan maar een lijst van al haar wensen.
Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Jocelyne (vrouw) en dat doet Delacourt (man) absoluut met verve. Zijn schrijfstijl is bondig, maar heel krachtig, en tussen de regels zit veel verborgen emotie.
Het boek leest als een aangenaam persoon, die je op een ochtendwandeling in de zon een mooi verhaal vertelt. Je kijkt en luistert en ten slotte ga je zelf ook fantaseren over wat je zou doen mocht het jezelf allemaal overkomen, en of geld nu wel of niet gelukkig maakt.

1 opmerking:

  1. Met dit boek heb ik mijn op één na mooiste boek van 2013 gelezen.

    Ik citeer uit een recensie die ik achteraan het boek vond, omdat het perfect verwoordt wat ik er van vind: "Het is een licht en vermakelijk boek, maar het heeft ook diepgang, is filosofisch en raakt aan onze normen en waarden."

    Een citaat uit het boek: "Rijk zijn, dat is alles zien wat lelijk is, omdat je zo arrogant bent te denken dat je dingen kunt veranderen. Dat je er alleen maar voor hoeft te betalen."

    Mooi, mooi. Een terechte aanrader.

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen