vrijdag 21 februari 2014

Leestips (46)



In Oorlog en terpentijn geeft Stefan Hertmans een stem aan zijn vrome en zeer plichtsbewuste grootvader, Urbain Martien, die hem op het einde van zijn leven enkele volgeschreven cahiers gaf met aantekeningen over zijn ervaringen in tijden van oorlog en vrede. Met verwondering en liefde en ook een portie schuldgevoel reconstrueert Hertmans dat lange leven op basis van die cahiers. Hij citeert er uitvoerig uit, maar put eveneens uit eigen herinneringen en speurwerk te velde.
Het boek valt uiteen in drie delen. Deel een beschrijft de armoedige jeugd van Martien in het Gent van rond de eeuwwisseling. Al vroeg in zijn jeugd werkt hij in de ijzergieterij, van zijn vader leert hij het restauratiewerk van devote kerkafbeeldingen, al op zijn zeventiende trekt hij naar het leger. Als hij in een gelatinefabriek komt met overal rondslingerende in stukken gehakte dode beesten, krijgen we al een voorbode van wat hem als soldaat in de loopgraven te wachten staat.
In deel twee laat de schrijver Urbain Martien zelf aan het woord. Samen met hem zitten we midden in de oorlog, niet in Syrië of Afghanistan, maar in Schiplaken, Tienen, Zaventem, aan de IJzer. Het is alsof we de gruwel met eigen ogen zien, zo aangrijpend en realistisch wordt het allemaal beschreven. Hij duwt je als het ware met je neus in de modder, je wil je haast bukken als er wordt geschoten. Het is de hel, de honger, de angst, de dreiging, de absurde waanzin, het leven dat ‘godverdomme primitiever is dan holbewoners’. Dit is veruit het meest prangende onderdeel van het boek.
Deel drie beschrijft de naoorlogse jaren, met het moeizame afkicken van de oorlog, de elektroshocks als therapie voor het trauma dat die achterliet, de ontplooiing van zijn schilderkunst waarin hij toch een beetje vrede en genezing vond. Het dramatische hoogtepunt wordt hier gevormd door de vrome maar zeer passionele verliefdheid van Urbain voor Maria Emelia, die jammerlijk bezwijkt aan de Spaanse griep. Uiteindelijk huwt hij haar oudere zus Gabrielle, vanuit hetzelfde plichtsbesef als waarmee hij naar de oorlog trok.
Oorlog en terpentijn toont ons een zeer krachtig en indringend portret van een leven voor, in en na de Groote Oorlog. Een leven ook waarin de wereld, en vooral Europa en Vlaanderen een ware metamorfose ondergaan.
Als je een juweel zoekt in de ongetwijfelde overdaad aan memorabilia van WO I die vanaf dit jaar t’allen kant zullen opduiken, lees dan dit boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten