vrijdag 26 februari 2016

Mooie woorden (72)



-          Gotvermiljerdenonde, ken kan nie ip meenn achtruit omda den trottoir oopn ligt.
-          Der ligt to een plankske over diene put.
-          Kzalt ui ne kier zeggn, en, ken kan der ni over noch deure.
-          Die mann van de gemiente moen tog uuk ulder wirk doen.
-          Ontout meen woordn, tzeen gruute leegoirs. Den ienen angt ip zeen schuppe, den andren ligt te slopn in de kurtwogn.
-          Allee gauw zeg, een beetse compassie mee die mensn.
-          Tes altijd tzelde mee die mann, tligt ier al oovruup en oovrende.
-          Ge meugd al blije zeen danz uien trottoir mokn.
-          Uurek ui nog? Dant leegoirs zeen. Zeg dat tekik ui gezeid e. En doirbij, leegoirs zwiet es rap geriet.

is (ongeveer) gelijk aan

-          Sapperloot, ik kan niet op mijn oprit omdat het voetpad opgebroken is.
-          Er ligt toch een plankje over die put?
-          'k Zal 't je eens uitleggen, hé: Ik kan er niet over noch door.
-          Die gemeentewerkers moeten toch ook hun werk doen
-          Onthoud mijn woorden: 't zijn grote luieriken. De ene hangt op zijn schop, de andere ligt in de kruiwagen te slapen.
-          Komaan zeg, een beetje medelijden met die mensen.
-          't Is altijd hetzelfde liedje met die mannen. Alles ligt hier overhoop.
-          Je mag blij zijn dat ze je voetpad herstellen.
-          Hoor ik je nog? 't Zijn luiaards. Punt. Zeg dat ik het gezegd heb. Trouwens, luierikenzweet is snel gereed.

In de reeks ‘voorspellende conversaties’, deze week:

-          Tvries nie, tijzelt nie, twoit en treegnt altijvuurs. Tzeen gien winters mier lijk vroegre.
-          Om nie te spreekn van den uitkomnde.
-          Tzal ziere moetn beetrn tons.
-          Wa goi da were mokn meschien?
-          Tgoi nog een bijze doen, pijzek.
-          Zoetet pijzn? Tee no niedel gedoin pertank. Tgoi nog een lijtse duurn peizek veur den uitkomnde.
-          Ois deejelsche kiekies eiers begienn te legn, tons est gedoin mee de winter. Biechtewoirhied.
-          Doir geluuvek niets van. Al gazetteklap. Ge vertel gij moir ip goekommetuit.
-          Ik vertelle noeit gien leuïes.
-          Moir ge zij weeral bezig.

1 opmerking:

  1. - Het vriest niet. Het ijzelt niet. Het waait en regent voortdurend. 't Zijn geen winters meer zoals vroeger.
    - Om dan nog te zwijgen over de lente.
    - 't Zal snel moeten verbeteren, dan.
    - Wat gaat het weer doen misschien?
    - Er gaat nog een flinke regenbui komen, denk ik.
    - Denk je? 't Heeft nog niets gedaan, nochtans. 't Zal nog even duren voor de lente komt, denk ik.
    - Als de Engelse kippen (een bepaald ras kippen) beginnen met eieren te leggen dan is de winter voorbij. Echt waar.
    - Daar geloof ik niets van. Allemaal krantenonwaarheden. Je vertelt mij maar wat zoals het je uitkomt.
    - Ik vertel nooit onwaarheden.
    - Maar je bent alweer bezig.

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen