dinsdag 21 juni 2016

Mooie woorden (78)

-          Wa schilter, den?
-          Kwiere hieltegans oirdig.
-          Van wadde?
-          Tstinkt ier van tvoiderland wig, ij ee verzekerst zeen achterdeure oopngezet.
-          Wa wilde doirmee zeggn?
-          Ja, dat ie eu ee getrokkn, dat dondert in de broukstroite.
-          Ah, nui verstoik ui.
-          Achterwirs ommevalln, da zoete doirvan.
-          Tons moete wel iplettn dadde nie veur een duurieogge stoit. Da zoe uien besn dag nie zeen.

en dan de vertaalde vorm:

-          Wat scheelt eraan?
-          Ik werd helemaal onwel.
-          Waarvan?
-          't Stinkt hier verschrikkelijk. Hij heeft waarschijnlijk zijn achterdeur opengezet. (*)
-          Wat wil je daarmee zeggen?
-          Dat hij hooi heeft getrokken, dat het dondert in de broekstraat. (*)
-          Ah zo, nu begrijp ik je.
-          Je zou er achterwaarts van omvervallen.
-          Dan moet je er wel op letten dat je niet voor een doornhaag staat. Dat zou je beste dag niet zijn.

(*) = Hij heeft een wind gelaten

In de reeks ‘rokerige conversaties’, deze week:

-          Edde altemets gien sigrette veur mij?
-          Nienek jong, ksmuure nie mier.
-          Oeie, sins wannier dadde?
-          Sins dak iedren nuchtink ipstoi mee ne piepnden oisem en mee nen basoeste van ier tot ginter.
-          Kmoe zegn gelijk dat es, ge domptege der nie neevies. Gelijk een kovve om het azuu te zegn.
-          Nen afgank wast ier vanbienn, en doirbij, twas uuk nie goe veur de joeïes.
-          Awel, oizek ui azuu uure, kpeize dak uuk goi iphouen mee ruukn.

1 opmerking:

  1. - Heb je soms geen sigaret voor mij?
    - Nee, joh. Ik rook niet meer.
    - Oei. Sinds wanneer?
    - Sinds ik elke ochtend opsta met een piepende ademhaling en met een hoest van hier tot ginder.
    - Als ik eerlijk mag zijn (=zeggen zoals het is) je pafte er ook niet naast. Zoals een schouw, om 't zo te zeggen.
    - Er was hier binnenin een aftakeling aan de gang. En ook: 't was niet gezond voor de kinderen.
    - Wel wel, als ik jou zo hoor, denk ik eraan ook te stoppen met roken.

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen