donderdag 21 juli 2016

Mooie woorden (79)



-          Edde altemets gien sigrette veur mij?
-          Nienek jong, ksmuure nie mier.
-          Oeie, sins wannier dadde?
-          Sins dak iedren nuchtink ipstoi mee ne piepnden oisem en mee nen blafoeste van ier tot ginter.
-          Kmoe zegn gelijk dat es, ge domptege der nie neevies. Gelijk een kovve om het azuu te zegn.
-          Nen afgank wast ier vanbienn, en doirbij, twas uuk nie goe veur de joeïes.
-          Awel, oizek ui azuu uure, kpeize dak uuk goi iphouen.

Vrij vertaald by Geert Translations:

-          Heb je soms geen sigaret voor mij?
-          Nee, joh, ik rook niet meer.
-          Oei, sinds wanneer?
-          Sinds ik elke ochtend opsta met een piepende ademhaling en met een hoest van hier tot ginder.
-          Als ik eerlijk mag zijn, je pafte er ook niet naast. Zoals een schouw, om 't zo te zeggen.
-          Er was hier binnenin een aftakeling aan de gang. En ook: 't was niet gezond voor de kinderen.
-          Wel wel, als ik jou zo hoor, denk ik eraan ook te stoppen met roken.

In de reeks ‘tranerige conversaties’, deze week:
 


-          Ochot ochiere toch, da kindeke stoi doir nui te blittn gelijk een schopke.
-          Joi zeen brouk achtriesteveurn an en zen em doirmee uitgelaën.
-          Da kind ee alzeleevn achteruit gestookn eweest. Ze greitn en ze pessn em van tvoiderland wig, die kuifels.
-          Ge zoet ze moetn overdessn, die sloebers, een saflette geevn dan ze niemer weetn van wa parochie dan ze zeen.
-          Dad es allemolle gien avanse, peizek. Tzeen nie alliene sloebers, tzeen uuk nog koppegoirs.

1 opmerking:

  1. - Ocharme toch. Dat kindje staat daar nu buiten als een schaapje.
    - Hij had z'n broek achterstevoor aan en ze hebben hem daarmee uitgelachen.
    - Dat kind is al z'n hele leven benadeeld geweest. Ze lachen hem uit en ze pesten hem enorm, die rare kerels.
    - Je zou ze een goed pak slaag moeten geven, die kwajongens. Een ferme draai rond hun oren geven zodat ze niet meer weten vanwaar ze komen.
    - Dat helpt allemaal niet, denk ik. 't Zijn niet enkel kwajongens, 't zijn ook nog koppigaards.

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen