dinsdag 28 maart 2017

22 maart 2017

Niets weerstaat de nacht van Delphine de Vigan is geen gewone roman, maar een aandoenlijk en tegelijk schokkend autobiografisch relaas van de problematische relatie tussen moeder en dochter de Vigan. Gebaseerd op nagelaten brieven en teksten, videofragmenten, interviews met de familieleden en eigen jeugdherinneringen delft Delphine een complexe familiegeschiedenis op die eindigt in de zelfmoord van haar moeder. Dat doet ze zonder te oordelen, maar door te beschouwen en te beschrijven. Af en toe twijfelt ze zelfs of deze hele speurtocht wel een goed idee is. Niets in deze familiegeschiedenis wordt verbloemd, pijnlijke familiegeheimen worden ontbloot en alles wordt chronologisch, nauwgezet en fijngevoelig uit de doeken gedaan, met tussendoor overpeinzingen, bekentenissen en twijfels.

De zoektocht begint met grootouders Liane en George en hun acht kinderen. Een groot, harmonieus gezin, maar niets is wat het lijkt als blijkt dat de al te autoritaire George zijsprongen maakt met verschillende jonge vrouwen, mogelijk zelfs met zijn eigen dochters. Lucile is het derde kind, ze is knap, poseert als jong fotomodel voor diverse modeadvertenties, maar leidt geen gewoon leven. Als ze veertien is, sterft haar jongere broertje door een ongeval. Deze en andere dramatische gebeurtenissen trekken donkere strepen op haar jonge ziel.

Al op jonge leeftijd verlaat Lucile het nest, trouwt en krijgt twee dochters, waaronder dus Delphine. Maar na haar scheiding en enkele nieuwe relaties, gaat het snel bergaf. Waanbeelden, achterdocht, labiliteit worden haar deel. Verward en depressief verblijft ze in instellingen, ze worstelt met het leven en raakt erdoor getraumatiseerd. Door het ontbreken van de gewone moederlijke zorg, zijn de dochters verplicht snel groot te worden.

Dit ontroerende en tegelijk confronterende relaas werd in Frankrijk overladen met prijzen. Er zijn meer dan 500.000 exemplaren van verkocht.

Het boek is natuurlijk niet de meest amusante lectuur, het grijpt wel naar de keel en dat hadden zo goed als alle lezers aan den lijve ondervonden. De schrijfster gaat geen taboes uit de weg, ze schrijft over herkenbare dingen in het leven (en de dood) en dat doet ze in een heel vloeiende stijl, wat de leesbaarheid natuurlijk ten goede komt. Want daarover was iedereen het eens, de Vigan pakt niet de minste problemen aan, maar ze leest wel als een trein.

We hadden een geanimeerde bespreking met interessante invalshoeken en zienswijzen. Dit was dus duidelijk een goede boekkeuze, al was Agnes niet helemaal overtuigd dat alles wat erin gebeurde, ook echt was gebeurd. We kijken nu al uit naar de volgende Leesgegroet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten