maandag 1 januari 2018

Mooie woorden (102)



-          Sinniklois, den eiligen bois, ij dee in zeen brouk en ij wist er ni van…
-          Schuun liedse, jongne, ge zilt verzeekers gien visiete krijgn vannacht.
-          Huhu, kgeluuve der to niemer in.
-          Ah nieë? Wie peisde gij datter ier hiel den nacht mee zeen pird ip de dakn luupt?
-          Ne zot mee ne mijtr ip zeen uufd.
-          En wien ester pottezwart van deur de kovve te kruipn mee ne hiele zak speeldinks en sneukeldrije?
-          Ne zwarte sniepeetie.
-          A gij franke tote, tons goide kontent meugn zeen mee een spiekmedoilde.

ofte:

-          Sinterklaas, heilige baas, hij deed in zijn broek en hij wist er niks van …
-          Mooi liedje, jongen, je zult waarschijnlijk geen bezoek krijgen deze nacht.
-          Haha, ik geloof er toch niet meer in.
-          Ah neen? Wie denk je dat er heel de nacht met zijn paard op de daken loopt?
-          Een gek met een mijter op zijn hoofd.
-          En wie is er pikzwart van door de schouw te kruipen met een zak vol speelgoed en snoep?
-          Een zwarte sneeuwman.
-          Jij stoute mond, je zult al blij mogen zijn met een speekselmedaille.

In de reeks ‘nieuwjaarke zoete’, dit jaar:

-          Ierze ventse, pakt ui een speekloisiekoukske.
-          Mersie nonkle, es da veur meen niejoir?
-          Joit, manneke. En no wa sentjies uuk. Steeket ziere an den iene kant.
-          Dreientsjestig frank, est al nonkle?
-          A gij klein buk, zijde no nie kontent uuk?
-          Nienek nonkle, doir kanek nie vele mee kuupn.
-          Akkerdzjie, ge zoet mij beeter een zollig en gelukkig niejoir wensn, ploitse van al meen geld af te luizn. Of es daduuk al te vele gevrogd?
-          Nient, nonkle, oizek tons nog wa krijge.
-          Iere, pakt een zwelgske limenadde.

1 opmerking:

  1. - Hier jongen, neem een speculaaskoekje
    - Bedankt oom. Is dat voor mijn nieuwjaar?
    - Ja, jongen. En nog wat centjes ook. Stop het snel opzij.
    - 63 frank. Is dat alles, oom?
    - Jij klein opdondertje. Ben je dan nog niet tevreden ook?
    - Nee oom. Daar kan ik niet veel mee kopen.
    - Verdorie, je zou mij beter een zalig en gelukkig nieuwjaar wensen in plaats van me al mijn geld af te troggelen.
    Of is dat ook al te veel gevraagd?
    - Nee oom, als ik dan nog wat extra krijg.
    - Hier, neem een slokje limonade.

    Geert
    ('t beste voor 2018)

    BeantwoordenVerwijderen