donderdag 31 mei 2018

Mooie woorden (107)


-          Oe schit dadiere? Goi gij ne kier ui schuppe afkuisn?
-          Nienek, ik blijve zittn, ik goi nieveransanders.
-          Pas ip of kgeve ui ne flitter.
-          Doe moir, ik kan der teegn.
-          Dad es iedel, tons gietek ne poinder eiers over ui uufd.
-          Doir zitek ni mee in.
-          Woirom wilde gij nui nie vuurtgoin?
-          Omdak veropperd zitte in nen tweendroid, tsjen.
-          Zegt dat tons, en. Kom, kzal ui losmokn.
-          Zuu gemaklijk zalt ni goin.
-          Nient, ge zit hieltegans vernesseld.

In afwezigheid van vaste vertaler Geert, wordt dat:

-          Hoe zit dat hier? Ga je eens vertrekken?
-          Neen, ik blijf zitten, ik ga nergens heen.
-          Pas op of ik geef je een klap.
-          Doe maa, ik kan ertegen.
-          Dat is iets anders, dan giet ik een mand eieren over je hoofd.
-          Daar zit ik niet mee.
-          Waarom wil je niet weggaan?
-          Omdat ik verward zit in een draad.
-          Zeg dat dan. kom, ik zal je losmaken.
-          Zo makkelijk zal het niet gaan.
-          Neen, je zit helemaal in de war.

In de reeks “en de boer, hij ploegde voort” deze week:

-          Dad n ziede ni vele mier, en.
-          Nient jong, nen bouvr mee zeen pird achtr de plouf.
-          Dad es gien pird, tes een veulie, peizek.
-          Ba nient gij, te nes gien pird, te nes gien veuli, het es nen achttienmoindre.
-          Tes mij al gelijk, achter dak moir nie moe goin elpen.
-          Joit, tes woir, al da achternoirgeluup de hiele godganschndag.
-          A ge werd al moe van noir te kijkn alliene.

1 opmerking:

  1. >> In afwezigheid van vaste vertaler Geert...
    Hoezo? Mijn vertaling stond/staat er wel degelijk, hoor. ;-) (gepost op 26 mei)

    - Dat zie je niet vaak meer, hé?
    - Inderdaad. Een boer met z'n paard achter de ploeg.
    - Dat is geen paard. 't Is een veulen, denk ik.
    - Maar nee, gij! 't Is paard, noch veulen. 't Is een "achttienmaander" (paard van anderhalf jaar oud dus)
    - Het maakt mij niet uit. Zolang ik maar niet moet meehelpen.
    - Ja, 't is waar. Al dat (organisatie)werk de godganse dag.
    - Je wordt moe, alleen al van ernaar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen