dinsdag 20 april 2021

Poëtegem (225)

In mijn rode bikini (Tjitske Jansen)


In mijn rode bikini

lag ik in een wit plastic tuinstoel

en dacht aan de dood.

Ik was al bijna tien.

Dat was snel gegaan.

Ik was dus eigenlijk al bijna twintig, dertig,

veertig, vijftig, zestig, zeventig ...

Als ik tachtig zou worden

kreeg ik alleen nog zeven keer

wat ik had gehad.


Nee ik kom niet spelen, ik denk na over de dood

en dat wil ik blijven doen.

En ook wil ik met mijn heupen die ik niet heb

zo in deze stoel liggen dat het lijkt

of ik ze wel heb, een bezigheid

die ik goed vind passen bij het denken aan de dood.

Aan Juana, Amy, Netty en Jolanda

vertelde ik mijn gedachten niet

ik zei gewoon dat ik geen zin had om te spelen

maar mijn moeder klopte op het raam

ik moest die stoel eens uit en vort.

Ik vroeg me af wat ze gezien had, of ze gezien had

hoe donker mijn gedachten waren.

Gaan spelen.

Dat was de oplossing.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten